Sunday, April 24, 2011

Machine feet series: the rolled hem foot

Today I was adjusting the length of a shirt and finally had the chance to use the rolled hem feet I got for my Janome 2008. I got them in 3 sizes: the Distinctive Narrow Rolled Hem Sewing Machine Presser Foot  and the Janome Sewing Machine Hemmer Set 4mm/6mm.

Here is how the rolled hem turned out in this fraying fabric:
It was pretty good outside, but a mess inside. I guess mostly because the fabric frays a lot and also because I had to use the smaller rolled hem feet - the Distinctive one. Why?

Just after I got all the feet I bought I realized the Janome hemmers didn't fit the 2008 machine model :( How depressing is that? The shank of my machine snaps on exactly in the middle of the foot, as you can see in the standard machine foot below:


But this little metal stick where the shank snaps on (or it would be "is snapped on"?) in the Janome hemmers are a little to the left. This causes the needle to be in the wrong place and so these feet are useless...




This is what happens: my needle will be just at the end of the red line above (exactly in the middle of the metal stick). But it should be at the end of the blue line to work. This happens because, if you notice well, the horizontal metal stick is a little to the left and not in the center part of the foot, as in the standard foot picture above.

To make things clear, look at the Distinctive rolled hem foot to see how centered is the metal stick, and how the red line meets the blue line at the ends, exactly where the needle goes:

Here are pictures of the feet in the machine:

I'd be happy to find an adapter for these feet as I think these rolled hem feet are very useful.

3 comments:

  1. Oi Erika!

    Muito explicativo esse post. Onde vc comprou o Distinctive rolled hem foot ? E de quantos mm é a bainha dele ?

    Vi que vc também falou sobre o ruffler em outro post. Comprei um tem meses e nem testei se servia. Quando li o seu post, lembrei dele e fui num link q eu tinha achado com a lista de calcadores da 2008 (um link do fórum Janome bem útil, mas que saiu um pouco atrasado pra mim, quando já tinha comprado quase tudo no olhômetro pela net). http://www.janome.com.br/forum/viewtopic.php?f=14&t=21937.
    Muitos da lista eu não consegui achar pelo código.

    Mas, enfim, o código do meu ruffler é diferente do que está lá. Mas no site que comprei falavam que servia pra 2008. De qq forma vou testar. O meu é pra "acufeed models". É esse aqui: http://www.milamak.com/aparelho-para-pregas-e-franzidos-ruffler.html?SID=49nmv66328nhdgtlnbsqmhkqo1#. No mesmo site tb tem o com código correto.

    Beijinhos,
    Ana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Olá Ana,

      Comprei um conjunto com pés da Distinctive na Amazon.com. Na época, pedi que entregassem num hotel onde parentes estariam hospedados e eles trouxeram para mim depois, pois o vendedor não enviava para o Brasil. Foram esses aqui:

      http://www.amazon.com/gp/product/B0036M735Y/ref=oh_details_o06_s00_i02

      O rolled hem foot da Distinctive é de 2mm, o mais fininho. Já usei outras vezes, sempre com sucesso, acho que agora tenho mais prática.

      Ainda não testei todos os outros. Mas uma vez, usando um pé para zíper (acho que era para Elgin), quebrei uma agulha! A agulha passava muito perto do pé, temos que tomar cuidado quando usamos pés que não são da Janome. Tem que ver bem direitinho se não há risco da agulha bater. Acaba sendo perigoso, rsrsrsrs

      O ruffler é de dar medo rsrsrs, pé um negócio enorme, se remexendo todo! Parece mágica o que ele faz :)

      Minha máquina está guardada há um tempão. Ano que vem vou tirar do armário e recomeçar minha vida de costuras.

      Delete
    2. Agora que vi que o rolled hem não estava no conjuntinho, ele é esse aqui http://www.amazon.com/gp/product/B00325ZJYC/ref=oh_details_o06_s00_i00

      Delete